اینترنت و مشکلات آن

حل قطع شدن اینترنت

اگر از خود می پرسید برای قطع اینترنت تلفن ثابت چه باید کرد ؟ پس در ادامه با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را بگیرید . قطعی اینترنت به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. هر کدام از این دلایل به روش‌های مختلفی قابل حل هستند. به همین دلیل ابتدا باید با مشکلات مختلف آشنا شده تا برای برطرف آن اقدام کنید. چهار چراغ اصلی بر روی مودم وجود دارد که در ادامه معرفی شده‌اند. این چراغ‌ها هر کدام در شرایط عادی در وضعیتی مشخص قرار می‌گیرند.
  • چراغ ADSL یا DSL یا link
  • چراغ Internet یا PPOE
  • چراغ Wi-Fi
  • چراغ Lan

وضعیت چراغ های مودم در حالت اتصال به اینترنت

در زمان اتصال به اینترنت وضعیت چراغ لینک سبز و ثابت و چراغ PPOE، سبز و چشمک‌زن است.

وضعیت چراغ Wi-Fi روی مودم

چراغ WI-FI مودم همیشه باید سبز و چشمک زن باشد.مگر اینکه از طریق تنظیمات یا به صورت سخت افزاری و فشردن دکمه مخصوص خاموش شده باشد.

وضعیت چراغ Lan در مودم

در صورتی که سیستمی با کابل Lan به مودم وصل شده باشد،چراغ Lan چشمک زن است و اگر شما فقط از طریق گوشی هوشمند به مودم متصل هستید چراغ های LAN خاموش هستند. قطعی اینترنت ADSL به یکی از دلایل زیر رخ می‌دهد:   با خاموش شدن چراغ link اینترنت شما به صورت کامل قطع شده است. اگر چراغ link خاموش یا چشمک‌زن باشد، چراغ PPOE هم خاموش است.

علت خاموش بودن چراغ لینک

خاموش بودن این چراغ به چند علت می‌تواند رخ بدهد:
  • قطع بودن بوق تلفن
  • مشکل سیم تلفن
  • وجود نویز روی خط
  • مشکل از سمت مخابرات
  • مشکل مسیر بین کابلی از مخابرات تا منزل
  • خرابی مودم

خاموش بودن چراغ PPPOE

در بعضی موارد چراغ link روشن و ثابت بوده، اما چراغ اینترنت یا PPPOE خاموش است. اگر چراغ اینترنت یا PPPOE بر روی مودم خاموش باشد، نشان دهنده قطع بودن اینترنت است. اما علت آن یکی از موارد زیر می‌تواند باشد:
  • مشکل در تنظیمات مودم
  • مشکلات متداول نرم افزاری مودم

راه حل‌ های رفع مشکل قطعی اینترنت

با توجه به موارد گفته برای رفع این مشکل راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. این راه‌حل‌ها در ادامه به طور کامل معرفی شده‌اند.
خرابی اینترنت مخابرات
اگر در زمان قطع وای فای تلفن ثابت، چراغ لینک نیز خاموش شده باشد، موارد مختلفی برای خرابی وجود دارد که باید به طور کامل بررسی شوند. اگر با انجام هر کدام از این موارد مشکل قطعی برطرف شد، دیگر نیازی به انجام روش‌های دیگر ندارید. -ابتدا مطمئن شوید مودم روشن و چراغ POWER مودم سبز و روشن است.در غیر این صورت اتصالات آداپتور مخصوص مودم خود را بررسی کنید. –  مورد مهم دیگری که برای بررسی دلیل قطع شدن اینترنت وجود دارد این است که سیم تلفن را به طور کامل بررسی کنید. یک سر سیم تلفن را به سوکت‌های قرار داده شده برای مودم ADSL و سر دیگر آن باید به پریز تلفن وصل باشد. -از وصل بودن بوق خط تلفن خود مطمئن شوید. کافیست گوشی تلفن خود را بردارید و صدای بوق آزاد را بشنوید.در صورت قطع بودن بوق خط تلفن، با شماره 20117 خرابی مخابرات تماس بگیرید. -در صورت وصل بودن بوق تلفن، سیم تلفن پشت مودم را از پشت مودم جدا کرده و به دستگاه تلفن وصل کنید. بررسی کنید که کابل تلفن پشت مودم سالم باشد و صدای بوق خط را ممتد و بدون خش می‌شنوید. -اگر در دفتر یا اداره‌ای از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید که روی خطوط تلفن سانترال قرار دارد، حتما بررسی کنید مودم قبل از دستگاه سانترال به خط تلفن وصل شده باشد. – برای یافتن علت قطع اینترنت، باید از اتصال مودم به خط تلفنی که اینترنت روی آن قرار دارد اطمینان حاصل کنید. اگر در محیط مورد نظر چندین پریز تلفن وجود داشته باشد، ممکن است برای اتصال درست دچار اشتباه شده و مودم را به پریز اشتباهی وصل کنید. برای بررسی بیشتر می‌توانید از خطوط تلفن با گوشی خود تماس گرفته و پریز درست را معین کنید. – اگر اسپلیتر(نویزگیر) درمسیر مودم قرار دارد، آن را جدا کنید و مودم را مستقیم بدون اسپلیتر وصل کنید. اگر در این حالت چراغ لینک روشن و ثابت شد، سیم تلفن اسپلیتر را بررسی کنید و اگر سیم سالم بود برای خرید اسپلیتر جدید اقدام کنید. -تمام دستگاه‌هایی که از خط تلفن شما استفاده میکنند(مانند:نویزگیر،فکس،پرینتر،صفربند،کالرآیدی،کارت خوان،دوشاخه ضدبرق ) از پریز جدا و مودم را مستقیم به پریز تلفن وصل کنید.همچنین روی پریزهای مختلف امتحان کنید. اگر چراغ لینک روشن و ثابت شد باید اسپلیتر برای مودم و دستگاه‌های تلفن خود تهیه کنید. به دنبال بیشتر کردن سرعت وای فای خود هستید، پیشنهاد می شود مقاله  افزایش سرعت وای فای  را مطالعه کنید. -اگر تمام موارد بالا را بررسی کرده و همچنان چراغ ADSL یا لینک روی مودم خاموش بود، در صورتی که مقدور است دو راهکار زیر را انجام دهید: ۱) با یک مودم دیگر تست کنید. ممکن است مودمتان دچار مشکل شده باشد. اگر با مودم دیگر مشکل رفع شد دو حالت وجود دارد:
  • در این صورت قطعاFirmware مودم شما دچار مشکل شده و باید آن را آپدیت یا ریست کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی دارید می‌توانید ریست را انجام داده تا قطعی اینترنت شما برطرف شود.
  • مودم دچار مشکل شده و سوخته است.
۲) اگر دسترسی به سرخط تلفن دارید، مودم را به سرخط ببرید و از آنجا تست کنید. در نظر داشته باشید اگر چراغ لینک در سرخط روشن و ثابت شد، باید نویز خط خود را چک کنید. برای چک نویز خط خود می‌توانید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید و از قسمت DSL STATUS مقادیر SNR را بررسی کنید. در غیر اینصورت می‌توانید با 1577 تماس بگیرید تا SNR خط بررسی شود. اگر SNR خط مناسب نباشد، پیگیری وصل شدن اینترنت شما باید توسط کارشناسان انجام شود. در این صورت با شماره‌های پشتیبانی تماس گرفته تا مشکل قطعی اینترنت شما را برطرف کنند. اما اگر SNR خط خوب باشد، در این صورت علت خاموش بودن چراغ لینک مشکلات سیم‌کشی داخلیست. باید سیم‌کشی تلفن داخل منزل را بررسی و مشکل را رفع کنید.  

راه حل رفع مشکل خاموش بودن چراغ PPPOE

در این شرایط می‌توانید ابتدا با شماره 1577 تماس بگیرید و علت قطع شدن اینترنت را جویا شوید. در این شرایط ممکن است مشکل اینترنت به صورت سراسری باشد که برای رفع آن باید مدتی صبر کنید. در این موارد می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خود را نیز از کارشناسان جویا شوید تا برای تنظیمات مودم استفاده کنید. پس از ریست شدن مودم تمام اطلاعات پاک شده و باید دوباره مودم را کانفیگ کنید. برای این کار باید از رمز عبور گرفته شده از کارشناس برای دسترسی به تنظیمات مودم استفاده کنید. اگر چراغ‌ ADSL روشن و ثابت، چراغ PPPOE چشمک‌زن باشد ولی همچنان اینترنت ندارید: در ابتدا بسته سرویس اینترنتی خود را بررسی کرده و میزان اعتبار و زمان سرویس خود مطمئن شوید. در صورت فعال بودن سرویس، باید راهکار زیر را از طریق یک سیستم کامپیوتری متصل به مودم انجام دهید:از روی کیبورد، دکمه ویندوز و “R” را بزنید. صفحه‌ای به نام Run باز می‌شود. در کادر این صفحه، کلمه cmd را تایپ کرده و سپس کلید OK را بزنید.
پیگیری وصل شدن اینترنت مخابرات
یک صفحه مشکی رنگ برای شما باز می‌شود. در این صفحه عبارت ”  PING GOOGLE.COM” را بنویسید و کلید Enter را بزنید. 4 خط در ادامه جمله “Pinging  GOOGLE.COM with 32 bytes of data:” به شما نشان خواهد داد. با توجه به نوع جواب، یکی از روش‌های زیر را انجام دهید. در این حالت ۳ نوع جواب ممکن است دریافت کنید: ۱-اگر 4 جواب دریافتی شما”Reply from GOOGLE.COM: bytes=32 time=68ms TTL=105″ بود، به این معنا است که سیستم شما به اینترنت متصل است. بنابراین این موارد را چک کنید: اگر از نرم افزارهای دورزدن فیلتر یا VPN استفاده میکنید غیرفعالش کنید، تیک پراکسی در مرورگر را چک کنید و تیک Automatically detect settings را تیک زده و دو مورد دیگر را بردارید،آنتی ویروس و فایروال را موقتا غیرفعال کنید. از مرورگر دیگری استفاده کنید و در نهایت سیستم خود را یک بار ریست کنید. ۲-اگر جواب دریافتی شما “request time out” باشد باید با 1577 تماس بگیرید. ۳-در برخی اوقات ممکن است یک خط از نوع جواب ۱ و خط‌های دیگر از نوع جواب ۲ باشند. این نشان دهنده قطعی و وصلی اینترنت است. در این صورت نیز باید به پشتیبان ارائه دهنده سرویس اینترنت خود تماس گرفته تا علت این قطعی و وصلی بررسی شود.  

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *